9 Ekim 2007 Salı

Radanya’da eğitim boykotu devam ediyor


Çarşamba, 19 Eylül 2007 MTV Türkçe Programı

Türkçe eğitimde yaşanan sorunlar yüzünden Karbintsi belediyesi odak noktası oldu. Bu belediyeye bağlı Radanya Türkleri geçen ayın 14’ünde birinciden dördüncüye kadar türkçe karma sınıfın açılması için belediyeye resmi talep sundular. Türkler yıllardır bu köyde Makedonca okudular.
Belediye başkanı gerektiği gibi bu talebi hemen eğitim bakanlığına göndermedi. 1 Eylülde Türkçe sınıfın açılmadığını gören veliler çocuklarını okula göndermedi.Belediye başkanı boykotu öğrenince talebi eğitim bakanlığına gönderdi ama velilerin istediği gibi 19 çocuk için değil sadece birinci sınıfa başlayan 11 çocuk için talep gönderdi. Eğitim bakanlığı bu 11 çocuk için onay verdi ancak veliler tüm 19 çocuk için onay verilmediği için boykota devam dedi.

Mevzuatı gerekçe olarak gösteren Karbintsi Belediye başkanı Hasan Hüseyin eğitim bakanlığın kararının sadece 11 Türk çocuğunu kapsaması için çaba sarfettiğini de gizlemiyor.

Karbintsi Belediye Başkanı Boris Gavrilov

11 öğrencinin Türkçe eğitimi için onay aldım.Yeni sisteme göre 6 ve 7 yaşında olan ve bu yıl birinciye başlayan çocuklar için onayım var. Veliler ikinci, üçüncü ve dördüncüye devam eden öğrencilerin de Türkçe devam etmelerini istiyor. Ancak yasaya göre bir öğrenciler hangi dilde başladıysa o dilde devam etmesi gerekiyor.

Eğitim bakanlığı ise yasayı belediye başkanından tamamen farklı yorumluyor.

Eğitim Bakanlığı ilk ve orta okul yöneticisi Lyupço Spasovski’ye göre ise “yasada öyle bir şey yok. Çocuklar ana dilini bilirse ana dilinde okuyabilir.

Lyupço Spasovski, Belediye başkanı 19 çocuk için karma sınıfın açılmasını talepte bulunmuş olsaydı Eğitim Bakanlığı da bu talebe onay vermiş olacaktı dedi.”

170 haneli Radanya köyünde 40 hanede Türkler yaşıyor. Geri kalanları ise Makedonlar oluşturuyor. Karbintsi belediyesine bağlı Gaber köyünde de 6 çocuk okula gitmiyor. Bu köyde 50 yıldır kimse okula gitmedi ve eğitim bakanlığın kararıyla bu çocukların bu yıl ilk kez okula başlamaları gerekiyordu ancak belediye başkanı eğitim bakanlığından yeni öğretmen için para almadığını savunarak hiç bir türlü eğitimin başlaması için izin vermiyor.

Eğitim bakanlığı ise Gaber çocukların okula gitmeleri için onay verdiğini ve belediye başkanın paraları beklemeden bu karara uyması gerektiğini vurguluyor. 4600 kişin yaşadığı Karbintsi belediyesinde yüzde 18’ini Türkle oluşturuyor. Hocalı, Pırnalı ve Kutsa’da birinciden dördüncüye kadar Türkçe eğitim var ancak beşinciden sekizinciye kadar tüm çocuklar Makedonça okuyorlar.

HABER:ERDEM AHMET

Hiç yorum yok: