24 Mayıs 2008 Cumartesi

Üsküp’ün güzelliğini neden bozuyoruz?


Yıllardır süren çalışmalardan sonra Üsküp Türk çarşısının yeni taş kapısı tamamlandı. Beğeniyor musunuz bilmiyorum ama bu çalışmalar beni yıllardır rahatsız ediyordu ve şimdi tamamlandığında çarşıya tamamen beklediğim gibi çirkin bir görünüm verdiğini söylemek zorundayım. Çair belediyesi çarşı kapısının inşaatına 2006 yılında başladı. Gereken belegeleri olmadığı için kapı Kültür Mirası Koruma İdaresi tarafından gece kondu olarak ilan edildi..Çalışmalar kısa bir süreyle durdurulmasından sonra yine devam etti. Çair belediyesi bu kapının çarşıya giriş değil arabalara bariyer olmasını amaçlıyor. Bununla arabaların çarşı kaldırımına yaptığı hasarın engellenmesi öngörülüyor.Belediyenin iyi niyetine kuşkum yok ama bu kapıyla yayaların da giriş alanı daraldı.

Bu, kaş yapayım derken göz çıkarmak anlamına geliyor. Üsküp’ün ünlü Bit Pazarı tarafından bakıldığında görünüm çok çirkin. Çarşının geri kalan girişleri zaten Pazar tezgahlarıyla kapalıydı ve yayalar en sık çarşının bu girişini kullanıyordu.Bu kapıyla arkada Üsküp’ün ünlü Türtk çarşısının bulunduğu bile görünmüyor. Arabalara bariyer koymak için kocaman bir kapıyı yapmak bana anlamsız geliyor.Bu projeyi hazırlayanlar estetikten hiç mi anlamıyor?

Öte yanda Taş Köprü’den bugün geçerken mihrap yanında bulunan bu demir levha da beni rahatsız etti.Geçen Pazrtesi günü Mihrabın açılışına bizat Başbakan Gruevski katıldı. Bu bağlamda çalışmaların halen sürdüğünü gösteren ve mihrabın güzelliğini bozan bu levhanın burada durmasına hiç neden yok. Geçen hafta da köprüden geçtim ve demir levha burada yoktu. Resmi açılış töreninden sonra levhanın tekrar mihrabın yanına konulmasına hiç bir anlam veremiyorum. Bu kötü görüntünün düzeltilmesi için levhanın mihrap yanından çekilmesi gerekiyor.

Mihrap üzerindeki yeni kitabe konusunda ise blogumda geçen hafta bir yazı yazmıştım.

Hiç yorum yok: