20 Ekim 2007 Cumartesi

Makedonya'da 4761 Türk okuma yazma bilmiyor


MTV Türkçe Programı için "Temel eğitim zorunlu mu?" yayınını hazirlarken Devlet İstatistik Kurumu'nu ziyaret edip ülkemizde okuma yazma bilmeyen Türkler'in sayısı konusunda bilgi istedim. Orada aldığım yanıt "böyle bir rakam bizde yok" oldu. "Neden"? sordum. "Boyle bir bilgi bizden kimse istemedi. Siz ilksiniz" dediler.Bu bilgiyi hazırmalarını istedim. "Hay hay, bu bizim işimiz" dediler ve 10 günde bu bilgileri bana gönderdiler.Bu konuşmadan böyle bir sonuça vardım: Makedonya'daki Türk siyasi partileri, sivil toplumu ve gaztecileri 17 yıldır bu konuyu ya önemli bulmadı ya da bu konuyu bilimiyordu.Peki, 17 yıldır eğitime büyük önem verdiğini iddia eden Türk siyasi partileri, bu rakamları bilmeden nasıl bir eğitim politikası uyguladı.Ya da Türk sivil toplum kuruluşların Türkler'de okur-yazarlığın artması için hazırladığı bir projenin olduğunu hiç duydunuz mu?.Türklerin eğtim politikasında şimdiyedek sadece Türk sınıfların açılmasına ve Türkçe ders kitapların yayınlanmasına öncelik veriliyordu.Hiç kuşkusuz bu konular da önemli ama yine de bu konular sadece Türkçe okuyan öğrencileri kapsiyor. Türkler'in bir kısmı hiç okumuyor ve kimsenin umrunda değil. İstatistik kurumu'nun verilerine göre (Sayim 2002) 15 yaş üzerindeki vatamdaşların toplam nüfusundan Makedonya'da 5000 Türk okula hiç gitmedi, 14000 Türk ise ilkokulu tamamlamadan terketti. Okula gitmeyenlerin en büyük kısmını Doğu Makedonya'da yaşayan Türkler oluşturuyor. 2002 yılında yapılan son sayima göre 10 yaş üzerindeki vatandaşların toplam nüfusundan 4761 Türk, okuma yazma bilmiyor.Okuma yazma bilmeyenlerin en büyük kısmını kadınlar oluşturuyor.Ülkemizde okuma yazma bilmeyen 3416 Türk kadını var ama kimse bu konuyu açmıyor.Ortaokul, fakülte, yüksek lisans ve doktora diplomaları açısından da Türkler'in eğtim düzeyi iyi değil.Tüm bu rakamlar orantılara dönüştürülürse ve diğer milletlerle kıyaslanırsa Türkler, ilkokul,ortaokul, fakülte, yüksek lisans ve doktora diplomaları açısından sadece Romanlar'dan daha iyi.Tüm bu Türkler'in okula gittiğini bir düşünün.Eğitim sistemine büyük sayıda Türk dahil olacaktı. Türkçe ders kitapların yayınlanması daha kolay olacakti çünkü kitapların tirajı artmış olacaktı.Doğu Makedonya'da kadro sorunu kalkmış olacaktı ve Türkçe sınıfların açılması zor olmayacaktı.Devlet İstatistik kurumun'a göre 2 milionluk Makedonya'da 78 000 Türk yaşıyor. Bu nüfusla Türkler, Makedon ve Arnavutlar'dan sonra üçüncü büyük millet. Eğitim düzeyi açısından Türkler'den Makedon ve Arnavutlar'ın yanısıra Sırplar, Ulahlar ve Boşnaklar da daha iyi durumda. Gelişmiş ülkelerde her milletin gücü, eğtim düzeyi açısından ölçülüyor. Bundan hareket ederek ülkemizde 3'cü büyük millet olan Türkler, gerçek güç açısından 6'cı sırada yer alıyor. Makedonya'da Türkler nüfusun yüzde 3.85'ini oluşturuyor. Ulahlar ise nüfusun sadece yüzde 0.48'ini oluşturmasına rağmen ülkemizde Ulah lobisinin nekadar güçlü olduğunu herkes biliyor. Türk lobisinden söz edilmesini hiç duydunuz mu?Eğitim politikasında bir değişiklik yapılmadığı takdirde, Türkler eğtim düzeyi, ekonomik ve siyasi güç açısından sadece Romanlar'la kıyaslanabilecek.

Bu yorumla bağlantılı başlıklar:
Şimdiye dek yayınlanmayan veriler sadece Özgür Medya'da

Hiç yorum yok: